Majitelé vozidel mají v České republice přímo povinnost danou zákonem, jež se nazývá povinné ručení. Motoristé prostě toto pojištění musí povinně mít. Jenže jaká je skutečnost? Prý asi až 130000 vozidel toto pojištění prostě a jednoduše nemá. U tolika vozidel nebyla splněna povinnost výslovně daná zákonem a znamenající výdaj v průměru ve výši necelých 2800 korun na vůz.
Takto nepojištěné vozy pak prý rok co rok způsobí stamilionové škody, především na severu Čech.
U některých vozů chybí toto pojištění nějakým nedopatřením, někteří majitelé ho ale neplatí vědomě a úmyslně. Ale výsledek je pokaždé stejný. A sice ten, že majitele nepojištěného vozu čekají v případě nehody klidně i ohromné výdaje spojené s nahrazováním způsobených škod. Protože auta už dnes nejsou žádnou levnou záležitostí, jakkoliv reklamy na jejich prodej o láci vysloveně mluví.
A pokud někdo není pojištěný? Kdo platí v takovém případě nepojištěné škody?
a. Poškozenému nahrazuje škodu způsobenou nepojištěným vozidlem Česká kancelář pojistitelů, jež je zřízena zákonem a jež je ručitelem za odškodnění v případě, že je viníkem řidič nepojištěného vozidla.
b. K tomu se využívají peníze z garančního fondu, jež zajišťují poškozenému odškodnění v plné výši, bez ohledu na tuto výši.
c. Garanční fond získává prostředky na tuto činnost z vybraného pojistného na povinném ručení, což znamená, že to v podstatě platí všichni pojištění motoristé.
A co Česká kancelář pojistitelů na to?
Doporučuje prý všem řidičům, aby si kontrolovali, zda mají svůj vůz řádně pojištěný. K čemuž mohou využít i aplikaci ČKP. Protože by se mohlo stát, že vůbec nemají platnou smlouvu, pojišťovně by mohly chybět nějaké údaje, mohlo by jít o starší vozidlo, jež je třeba pojistit nebo vyřadit z provozu nebo dokončit jeho převod.
Taková skvělá ! Ovšem skvělá jen pro přímo poškozené řidiče.
Ovšem naopak poškozující všechny, kdo si řádně plní své povinnosti. Povinnosti dané zákonem. Na který u nás zjevně kašle nějakých řádově až 130000 motoristů.